Fukt i bilstrålkastare

BILUPPLYSNINGEN REDER UT - FUKT I STRÅLKASTARE

Strålkastarlyktor på fordon kan tillfälligt få fukt eller kondens på insidan av glaset vid temperaturväxlingar då lyktans ytterlins är kallare än luften inuti strålkastaren. Det förekommer exempelvis när en bil körs ut från ett varmt garage. Det är fullt normalt och lyktorna är konstruerade för att inte ta skada av fukten. Fukt i strålkastaren ventileras ofta ut efter en stunds användning av lyktan.

BILUPPLYSNINGEN svarar på vanliga frågor gällande kondens

Varför för mycket kondens innebär skador

För mycket kondens innebär med tiden skador på elektriska kretsar och styrdon i lyktan. Vatteninträngning är en vanligt orsak till problem med tändenheter (ballaster). Detta måste åtgärdas i samband med ballastbyte, annars kommer den nya ballasten inte bli långlivad.

Värt att veta är att stylinglyktor ofta är av låg kvalitet och ett vanligt förekommande problem är vatteninträngning och onormala mängder kondensbildning.

Kondens i olika lyktor/lampor

Halogenlyktor - - -----fgmklergklse-     -------       Dessa lyktor utvecklar mycket värme (mycket elektricitet spills som värme) och torkar ut kondensen i strålkastarna relativt snabbt.

Gasurladdningslampor - Gasurladdningslampor, även kallade xenonlampor har högre effektivitet och det medför att mindre elektricitet slösas bort som värme, och en oönskad bieffekt av den lägre värmeutvecklingen är just att konndensen i strålkastaren dröjer kvar längre. Xenonstrålkastare har ofta också en projektorglaslins som isolerar lampans värme och förstärker tendensen till kondens ytterligare.

LED-lampor - På LED-lampor är denna effekt än mer uttalad då de bildar ännu mindre värme än en gasurladdningslampa. Dessutom sker den mesta av värmeutvecklingen bakåt i lykthuset och inte framåt. LED-lampor har ofta aktiva fläktar eller särskilt formgiven insida för att skapa luftflöde som ventilerar ut fukt när fordonet är igång.

Vad du ska kontrollera vid onormala mängder kondens - CHECKLISTA

Nedan listar vi saker du bör kontrollera när du fått fukt i dina lyktor.

  • Är temperaturskillnaderna mellan natt och dag stora? - Stora skillnader i temperatur gör att vattenångan i luften inne i lyktan kondenserar på "glaset". Detta är fullt normalt, inte skadligt för lyktan och kan oftast inte åtgärdas.
  • Har lyktan dräneringshål? - Dessa kan med tiden sättas igen med smuts och lyktan fylls då långsamt med vatten. Kontrollera detta och försök att frigöra dräneringshålen.
  • Packningar och tätningar - Om packningar och tätningar är skadade, gamla eller saknas kan det skapas onormala mängder kondens i lyktan. 
  • Glödlampan - Kontrollera att packningen vid glödlampan är i bra skick och smörj om möjligt med silikonfett.
  • Rätt lampa i rätt lykta - Om exempelvis en xenon eller led-lampa monteras i en halogenlykta uppstår inte den värmen som lyktan är designad för, och detta kan orsaka mer kondens.

Hur du får bort fukt ur lyktan

Använd tryckluft eller en hårtork på låg värme för att driva ut fukt. Observera att hårtorken måste användas på låg värme för att inte skada plastdetaljer i lykta. Använd alltid ögon och öronskydd vid tryckluftsanvädning.

Vad du ska göra om lyktan inte går att rädda

Vi är proffs på fordonsbelysning och hjälper dig mer än gärna att hitta en ny lykta till ditt fordon. Kolla in vårt sortiment >> och om du har några frågor så tveka inte på att höra av dig till vår kundtjänst!


Kontakta vår kundtjänst >>

Populära produkter

Populära FYND

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.